معرّفی و چند شعر از “تهران برای شعر شدن شهر کوچکیست” |
|
مجموعهی شعر « تهران برای شعر شدن شهر کوچکیست» ، سرودهی داوود ملکزاده ، به چاپ سوم رسید. این کتاب برای نخستین بار در شهریور ۸۶ ، از سوی نشر فرهنگ ایلیا منتشر شده است.
در مجموعهی «تهران برای …» ۶۱ شعر کوتاه داوود ملکزاده ، از سالهای ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۵، گنجانده شده و در ۱۰۰ صفحه و به قیمت ۳۳۰۰ تومان عرضه شده است. گفتنی است این مجموعه در جایزهی کتاب شعر جوان قیصر امینپور، در سال گذشته نامزد دریافت بهترین مجموعهی شعر شده بود. در چاپ جدید کتاب، در بخش پایانی ، گزیدههایی از نقد و نظر منتقدان؛ از جمله : اکبر اکسیر، فیض شریفی، حمیدرضا شکارسری،
نظرات[۱] | دسته: معرّفی کتاب | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
شعری از دکتر بیژن باران |
|
ابرهای ابدی تا انتهای افق تنهایی
در امتداد تردید، تکرار فصول طولانی
سکوت سر در گریبان بامها
هندسه ی خالی خیابانها
اوج جفت فاخته بهسوی سنجد یال ماهور دور.
نظرات[۰] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
هفت شعر از شهرام پارسامطلق |
|
۱ )
حقیقت
یکی بود
که نبود
۲)
شاعر
آنکه
جهان !
در سرش درد می کند
نظرات[۸] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
درآمدی بر آرای زیباییشناسی بندتو کروچه/سهندستّاری |
|
عنوان مقاله :
درآمدی بر آرای زیباییشناسی بندتو کروچه
هنر و امر رازآلود شهود
_______________________
آنچه که در شکاف ارتباطی میان گزارههای صادق و کاذب بر حلقههای تنگ تاریخ خود- ساخته عیان است همواره بیان گر حقیقتی بوده که در اثر و نتیجه پرت شدن کنشهای مستقیم و غیر مستقیم بر سرفصلهایی از متن تمدنهای چند جایگاهی پدید آمده و به حکم همین بلوکهای هژمونیک، در فضای رازآلود و شوریدهی حلقههای تئوریک رقصیده است. بسیاری از متفکرین غربی، پرسش از چیستی هنر را فارغ از تمایلات فلسفه مضافی، در زمره مفاهیم محض قرار دادهاند که طبعا پاسخهای آنها نیز در موضع و موقعیتی پارادوکسیاکال مطرح شده است. در این نوشتار قصد دارم موقعیت فلسفه هنر و پراکسیسهای ایجابی آنرا در جایگاه نظریه بیان گرایی که بسیار متاثر از آرای بندتو کروچه – یکی از بانیان این حوزه- بوده را به صورت بسیار مجمل بررسی کنم.
نظرات[۴] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
شعری از کیوان اصلاح پذیر |
|
بید بودم
باد شدم
مزه ای تلخ
در بن باران
ابری پرآشوب
ـ که با هیچ خیالی
کودکان را
انگشت به آسمان
نمی کند ـ
نظرات[۰] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
مجموعه شعر « روشنایی نمناک یک کبریت » منتشر شد |
|
مجموعه شعر «روشنایی نمناک یک کبریت » ، سروده شهرام پارسا مطلق، از سوی انتشارات نگیما منتشر شد.
شهرام پارسا مطلق ، شاعر و نویسنده و روزنامه نگار اندیشمندی است که بیش از یک دهه شعر سپید را به صورت جدّی دنبال کرده است. آثار این شاعر در دهه های هفتاد و هشتاد در نشریات تخصّصی ادبی، چون: کلک ، کارنامه ، عصر پنجشنبه ، آزما و … چاپ شده است و همچنین در عرصه ی خبر ، رسانه و نوشتن، شاهد کارهای درخشانی از او بوده ایم. او شعر را این گونه تعریف می کند: « شعر زایش رویان درد است؛ وقتی بر بلندی فاجعه ایستاده ای و بودن را جار می زنی» و هدف شعر را: «انسان ، آزادی ، برابری ، حقیقت و زیبایی » می داند.
از اوست :
« از تو که می نویسم / کلمات / کلاه را از سر بر می دارند »
نظرات[۱] | دسته: معرّفی کتاب | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
بازم می ری/ مهدی دمی زاده |
|
یه نفس فاصله مونده منُ از خودت نَرون
یه کمی حوصله کن یه لحظه هم شده بمون
این همه راهُ واسه خاطرِ تو دَویدمُ
تویِ سرگیجیِ جاده رویِ خوش ندیدمُ
آخه انصافه نمونیُ نپرسی حالمُ ؟
نصفه جونم بکنی خط بزنی خیالمُ ؟
نظرات[۰] | دسته: ترانه | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
شعری از محمّد صادق ملکیان |
|
آسمان می بارد
چترم را فروخته ام
و تاوان خوش خیالی هایم را داده ام
بی پروا به خیابان زده ام
امّانمی شوم…
دیگر
خیس نمی شوم.
نظرات[۳] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
دو شعر از پویا اسفرجانی |
|
۱ ـ
دنیای با احساس شاعروار ، تکراری ست
چیزی شبیه عشق و هجر یار ، تکراری ست
بگذار ، تا شیطان درونت غوطه ور گردد
این فردِ با ایمانِ خوش کردار ، تکراری ست
یک دم بمان همراه این گیتار برقی ها
دیگر صدای دلنشینِ تار ، تکراری ست
نظرات[۱] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
سه غزل از سیّداکبر سلیمانی |
|
دیگـــر برای با تو نشستن، مـــجال نیست
با این هـــجوم درد، امید وصــــال، نیست
هر چند عــــاشقانه تو را، فکر می کــــنم
شوقی برای شاعـــری و شعــر و فال، نیست !
می خواستم که از تو بگویم ولی چه حیف
در قلب سرشکسته ی من شور و حال، نیست
نظرات[۲] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
شعری از امیرآشوری |
|
شماره ۱
تهران
ابتدای دهه ی چهل
عشق بازی در کوچه های لاله زار
و من که هنوز در شکم مادر هم جا نگرفته بودم
شماره ۲
زنی پسرش را شیر می دهد تا به جنگ نرود
نظرات[۰] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
غزلی از امیر سنجوری |
|
در عقل رودخانه چه پنهان بود , در ذهن بی تکلفی ماهی ها
در روحِ سایه روشنِ این جنگل, بین سپید ها و سیاهی ها
در خشم کودکانه ی آدم ها , پشتِ درنگ های ترافیکی
تصمیم عاقلانه ی حیوانات در انتخاب ها و دوراهی ها
نظرات[۲] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
شعری از سجّاد خزایی |
|
وقتی
که هیچ نگاهی را
پنجره ایی سبز نمی کند
و در آرمانی
که شهرش غریبه می زاید
نظرات[۱] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
پسر بابونه ها : فاطمه محسن زاده/ دکلمه : رضا پیر بادیان |
|
نظرات[۱] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
چند شعر از نادر ختایی |
|
۱ ـ
چون بار اضافه ای بروی بدنیم
ویران شده ایم و در پی ساختنیم
ما شانس نداریم ، خدا می داند …
باید که برای مرگ هم جان بکنیم
۲ ـ
خودت را صرف فعل ماندنم کن
تنت را بستر جان کندنم کن
نظرات[۱۳] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
گزارش نشست بیست و چهارم عصر روشن |
|
بیستوچهارمین نشست «عصر روشن» در حالی برگزار شد که منتقدان و نویسندگان حاضر در آن به بحث دربارهی آثار یعقوب یادعلی پرداختند؛ نویسندهای که در آغاز دههی ۸۰ با دو کتاب خود چهار جایزهی ادبی، ازجمله دو دوره جایزهی گلشیری را به خود اختصاص داد اما اکنون بیش از هفت سال است که فعالیت ادبی ندارد.
علیرضا بهرامی دبیر نشستهای “عصر روشن” با اشاره به دوسالگی سلسله نشستهای فرهنگی عصر روشن، به مرور اجمالی بر این نشستها پرداخت و در توضیحی دربارهی یعقوب یادعالی گفت: یعقوب یادعلی با آثارش در اوایل دهه ۸۰ نوید یک نویسنده مستعد را میداد که در ادامه آثار پربارتری را عرضه کند.
نظرات[۰] | دسته: خبر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
چینوا آچه به : صلح داخلی / ترجمه:علیرضا قدیری |
|
جاناتان آیوگبو خودش را بی اندازه خوش شانس تلقی میکرد. در آن روزهای تار و مبهم پس از صلح مد شده بود دوستان قدیمی هنگام احوالپرسی به هم بگویند “زنده ماندن مبارک”. معنای این جمله برای او بیش از یک تبریک ساده بود و تا عمق وجودش نفوذ میکرد. او با پنج چیز گرانبها روزهای سخت جنگ را پشت سر گذاشته بود: سلامتی خودش، همسرش ماریا، و سه تا از چهار فرزندشان. او همچنین هنوز دوچرخهاش را هم داشت که این نیز خود معجزه بود، اما با این وجود با سلامتی پنج انسان قابل مقایسه نبود.
نظرات[۰] | دسته: ترجمه | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
تحلیلی سیاسی،اجتماعی بررمان/ مجتبی دهقان |
|
عنوان مقاله :
تحلیلی سیاسی ـ اجتماعی بر رمان
« نیمه یک خورشید طلایی»
اثر چیماندا ناکوزی آدیشی
________________________________
شاید این جمله فمنیستهای دهه هفتادکه هر چیز شخصی سیاسی است، هنوز مصداق کاملی از ماست. زندگی هر انسان وابسته به انسانهای دیگر است و این وابستگی چه از لحاظ اجتماعی و چه روانی مبرهن است. این وابستگی فراتر از مرزهای قومی قبیلهای، جنسیتی و حتی دینی است. آنچه این وابستگی را تشدید میکند ؛ حضور اجتماعی انسان ها در کنار هم است؛اجـــتماعاتی که آنها نیز در کنار هم کلیت بشری را معنا میبخشند. و این کلیت «وضع بشری» را میســـــازد. وضعیتی که دلالت بر زندگی بشـــــــری دارد. هانا آرنت[۱] تعریفی اینچنین از وضع بشر دارد:«وضعیتی قابل شناخت مشتمل بر تواناییهایی که انسانها با هم پرودهاند که در مقابل «طبیعت بشری»۲ قرار میگیرد. این تعریف نشان میدهد وضع بشری مفهومیست که توسط خود انسانها به وجود آمده است.
نظرات[۱] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
نیجریه تحلیل رفته از جنگهای داخلی/ علیرضا قدیری |
|
نیجریه کشوری است که از لحاظ شاخص توسعه بشری، در میان ۱۶۰ کشور جهان در رتبه ۱۲۹ قرار دارد.کشوری که یکی از بزرگترین کشورهای افریقا به حساب میآید و از لحاظ جمعیت نیز پر جمعیتترین آنهاست و از لحاظ قومی نیز متنوع ترین این کشورها به شمار میرود. تنوعات قومی و نژادی به معنای واقعی آن در این کشور وجود دارد؛ چرا که در این کشور بالغ بر ۲۵۰ گروه قومی تمرکز یافتهاند.
از جمله مهمترین و بزرگترین تنوعات قومی کشور نیجریه می توان به سه قومYoruba ، Ibo و HausaِFulaniدر شمال کشور اشاره نمود.
نظرات[۰] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
راویتی زنانه و جهانی شده از بومیت / مهناز مرتضوی |
|
عنوان مقاله :
راویتی زنانه و جهانی شده از بومیت
نقدی بر مجموعه داستان کوتاههای چیماندا ناکوزی آدیشی
چیزی که دور گردنت حلقه می زند
_________________________________
نویسندگان جوان شرق در ادبیات آمریکا غوغا به پا کردهاند؛ جامپا لاهیری هندی تبار، یییونلی چینی، دانـــیلمعـی الدین پاکستانی، و حالا نوبت چیماندا آدیشی نیجریهای است. تمام این اسامی با خود، فرهنگ بومی را به زبانی جهانی شده معرفی کردند که قبل از آن کمتر مورد توجه بوده و همیشه در حاشیه فرهنگ غربی میزیسته و اثر ادبی تولید میکرده است. نام او در کنار نویسندگان چون: نادین گوردمیر، نجیب محفوظ، طاهربن جلون، لیلا الاعلمی، وله سوئینکا و آچهبه و… نماینده دیدگاهی است که قصد دارد به جای آنکه شاهد آفریقای در معرض قضاوت باشند، قضاوتگرانه فضای جامعه شناختی و ادبی غربی را مورد تردید قرار داده و با ریشههای فرهنگی خود به مرکزیت بی چون چرای ادبی آنان پایان دهــند و درد و رنجهای خـــود را در به قول هنری جـــــیمز نگویند، بلکه نشان بدهند. جوانانی چون آدیشی در آمریکایی دست به خلق آثار ادبی تحسین برانگیز زدهاند که خود از مهمترین قطبهای داستان کوتاه و رمان جهان به حساب میآید. از هاثورن و آلنپو گرفته تا چیور، کارور و اوتس. این گنجینه مهم ادبی به کمک بومیت در حال فراموشی کشورهای حاشیه شده جهان و نمـــایندگان مهاجر آن آمد و توانست در بستاری قوی از زبان و تکنیک به منحصه ظهور برسد. همچنین مهاجرپذیر آمریکا امکان روانی مناسبی شد که بومیتهای مختلف مهاجرین به آن از همان ابتدا در آن مجال عرضه داشــته باشند. آدیــشی قوت ساختاری و تکنیکی داستانی امریکا را در خود بومی کرده است. ساختاری که عناصر زاید و تزئینی روایتی در آن دیده نمیشود و همچنین منتقدانه نسبت به جامعه خود رفتار میکند. به طور مثال اگر ریموند کارور منتقد زندگی اجتماعی کل مردم آمریکاست، جان چیور زندگی مسیحیان آمریکایی را به شکلی زیر لایهای و نه شعاری به باد انتقاد میگیرد و چهرههایی چون فلیپ راث و برنارد مالامودهمین الگو را درباره یهودیان آمریکا پیاده میکنند. این خود انتقادی نیز در آثار آدیشی وجود دارد.
نظرات[۰] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
خوشوقتیم خانم آدیشی/ سعیده امامی |
|
چیماندا ناکوزی آدیشی در پانزده سپتامبر ۱۹۷۷ در اینوگو نیجریه به دنیا آمد. درخــانه چینوآآچهبه نویسنده نامدار نیجریهای بزرگ شد، تحصیلات دبیرستانیاش را در دبیرسـتان وابسته به دانشگاه به پایان رساند و چــندین جایزهی علمی برد. وی از دانشگاه درکسل فیلادلفیا بورس دو سالهای گرفت و پس از آن برای تحصیلات تکمیلی به دانشگاه دولتی ایسترن کانکتیاک رفت تا در رشته علوم سیاسی و ارتباطات درس بخواند. بعد از پایان تحصیلات به کلاس درس نویسندگی خلاق دانشگاه جونز هاپکینز رفت. در زمان تحصیلش در این دانشگاه به نوشتن رمان “ختمی ارغوانی” مشغول بود که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. کتابی درباره آفریقاییهای طبقه متوسط که با استقبال ویژهای هم روبرو شد. در سال ۲۰۰۴ در فهرست نهایی جایزه اورنج قرار گرفت و جایزه کشورهای مشترک المنافع را برای نخستین کتاب برتر سال ۲۰۰۵ از آن خود کرد.
نظرات[۰] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|