منطق در شعر / دکتر بیژن باران |
|
ریاضیات ناب به نحوی شعر ایده های منطقی است. ” آینشتاین “
آیا ساختار یک شعر تابع منطق است؟ آیا تاثیر شعر بر مخاطب به خاطر ساختار منطقی یا سطرهای عاطفی در شعر است؟ آیا محبوبیت شعر خیام، فردوسی، حافظ، مولانا، سعدی عمدتا به خاطر منطق، بلاغت، عاطفه، یا تخیل است؟ مخاطب از یک شعر خوشش/ بدش می آید، سطری از آن را به خاطر می سپارد، یا شعر را به یاد خواهد داشت. ساختار دارای عنوان، آغاز، مفصل بندی، پایان می باشد. تاثیر یا در مفصلها با استعاره و مجاز، عاطفه و بلاغت، منطق و تخیل یا در عبارات/ سطرهای شعر نهفته می باشد. در زیست شناسی پرسش منطق زیست logos of bios منجر به زدایش ماوراء الطبیعه و رشد علمی شد.
نظرات[۰] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
هشت عاشقانه ی کوتاه / سیروس نوذری |
|
یک
میان شاخه ها
کمی آسمان پیدا
و چیزی از ما
که نام ندارد
دو
اگر تو نیستی
پس این نسیم
چه می گوید
نظرات[۰] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
روز هشتم / شعری از داوود خان احمدی |
|
گاهی فکر می کنم
روز اول
جوراب بو گرفته ی بابا بودی
در بیمارستان دنای شیراز
از روحم فرو ریختی
گاهی فکر می کنم
روز دوم
کلیدم را در چشم هایت فرو کردم
بعد
جاده یکدست برف شد
بعد تا آبعلی
مردم
مردم با گریه های تو
نظرات[۰] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
شعری از حامد ابراهیم پور |
|
جنگ را
به خیال دوست داشتنت
تاب می آورم
مرگ را
به هوای لبخندت
پنجره ها را ببند!
صدای باد
صدای زخم
صدای سایه می آید …
نظرات[۰] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
امکان تحقق سوژه روشنفکری در ارتباط با دولت/سهند ستّاری |
|
آنچه تا کنون در تقابل میان نهاد روشنفکری و دولتها در ایران مطرح شده همواره نشان از تضارب آشکار و نهادینهای بوده که به سان امکان تحقق ارتباطی از جنس طلب امر ناممکن است. پس در ابتدا به عنوان پیش فرض این یاداشت و به میانجی خوانشی رو به پس (Retroactive) از رخدادهای تاریخی، سوژه سیاسی رادیکال را سوژهای در نظر میگیرم که الزاما بر وضعیتی انگشت خواهد گذاشت که در همان دوره تاریخی، امر ناممکن تلقی میشود. پس باید امکان بالقوهگی سوژه روشنفکری را در دل سیستم بررسی کنیم. ذکر این مهم ضروری است که در یاداشت پیش رو دولت را نهادی برخواسته از سیستم سرمایه داری نظر میگیریم که با مفهوم “دولت-ملت” در تضاد است.
نظرات[۲] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
غزلی از مهرداد شهابی |
|
هزار و سیصد و هشتاد و… چهار سالِ قبل ↓
دوباره یادِ تو افتاد و چهار سالِ قبل ↓
تمام شهر پُر از خوابِ خوبِ کودک بود
و بعد حادثه رُخ داد و «چهار سالِ قبل» ↓
نگاه کرد غریبانه آرزویش را
که رفت یک شبه بر باد و «چهار سالِ قبل»↓
نظرات[۴] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
نقد ادبی ساختاری / دکتر بیژن باران |
|
هیچ چیز مقدّس نیست؛ برای آنهایی که می اندیشند. ” شیمبورسکا “
نقد و نظریه ادبی در سه مکتب ساختار گرا، ساختارزدا، پساساختارگرا در دهه ۶۰م فرانسه از دید کاربردی بررسی می شوند. در این بررسی دیده می شود که این مکاتب بیشتر لفاظی نظریه پردازانه اند. زیرا شیوه کاربردی آنها بیان نشده؛ یک نمونه شعر یا داستان مشخص یافت نشد که با این نظریه های ادبی نقد شده باشند. حتی مشاهیر این مکاتب چون لیوتار، دریدا، ویتگنشتاین هم کار جدی در زمینه نقد یک اثر ادبی مهم و مشخص ندارند. نمونه باختین در نقد آثار داستایوسکی و رابله با چندصدایی، نافرجامی، کارناوال، بوطیقای/ پوئتیک، دیالوژیک برای نقد ادبی سرمشق اند.
نظرات[۰] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
غزلی از نیما ماهان |
|
بین این چشم های بی آزار ، تو فقط مرز چالش من باش
سر بکش پیک آخر من را ، مستی روح سرکش من باش
یا نمی بینم آنچه می خواهم یا نمی خواهم آنچه می بینم *
فرق دارد نگاه و خواهش من . . . تو همان فرق فاحش من باش
نظرات[۰] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
شعری از غاده السمان ( شاعر سوری ) /محبوبه افشاری |
|
ألعن تلک اللحظه المبارکه
حین اصطدم مرکبی بجزیرتک
و تحطم
و أسعده حطامه
وعش شطآنک
ألعن تلک اللحظه المبارکه
و أنا أهرول کعادتی
فی دروب مدینه لیست لی
لأحلم برجل لیس لی …!!
نظرات[۰] | دسته: ترجمه | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
سه شعر از زینب کریمی |
|
یک
با عطر بلال و شبهای سهشنبه
طلوع کردی
مماس
بر خوابهای خرگوشیام
نظرات[۳] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
شعری از فاطمه محسن زاده |
|
میان بازوانم
خودت را
در آینه
به ثبت می رسانی
با دو چشم درخشان
و لب خندی که فقط مال توست
می روی
خودت را درآینه ام جا می گذاری !
چه خوب که هر روز صبح
مردی از آینه به من سلام می کند
نظرات[۹] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
مجموعه شعر«نان ونمک میان گیسوان تهمینه»/ناهید موسوی |
|
عنوان : خوانش مجموعه شعر ” نان ونمک میان گیسوان تهمینه ”
«پایان دنیا غولی کم حوصله نشسته است»
سریا داودی حموله بعد از چاپ اوفلیا تو نیستی با گیسوانم حرف می زنم(۸۲)،آسمان حرفی از گیسوان لی لی بود(۸۵)،از عصای شکسته نیچه تا عصر مچاله لورکا(۹۰)اقدام به چاپ همزمان «من ما بودم با دو فاعل اضافی»(نشر نوید شیراز۹۲) و «نان و نمک میان گیسوان تهمینه»(نشر افراز ۹۲) کرده است.
سریا نقد و مقالات متعددی پیرامون ادبیات می نویسد که نشان دهنده ی ذهنیت جدی و کاربلد وی می باشد که البته کار را برای ارزیابی آثارش مشکل می کند و در این مورد باید دست به عصا گرفت. گرچه او در این سالها به دلیل نقد هایش کانون توجه قرار گرفته و مانند هر شاعر و منتقدی به محورهای مختلف زیباشناختی دست یافته است.
نظرات[۰] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|
شعری از سجّاد صادقی |
|
من سالمــم اما کمـــی حالم عجـــیب است
حال دلــــم این روزها خیـــلی غریـــب است
چون می گریزد از تمـــــــام دل خوشی ها
از خنــــده های کودکانه بی نصـــــیب است
نظرات[۱] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...
|
|