” آیا ادبیّات زنانه دارای سنّتی متمایز است ؟ آیا زنان و مردان در نوشتن و آفرینش ادبی با هم فرق دارند ؟ آیا هر نوشته ی ادبی زنانه ” فمنیستی ” است ؟آیا زنان برای نویسنده شدن با دشواری های بیش تری دست و پنجه نرم می کنند؟
زنٍ نویسنده با چه مسائل متفاوتی روبرو می شود ؟ آیا نگارش زنانه نقد جداگانه ای می طلبد ؟
این مجموعه ی مقاله ها پیش درآمدی است برای پاسخ گویی به پرسش هایی از این دست . کتاب حاضر می کوشد در بخش های گوناگون ، از زبانٍ زنان صاحب نظر در ادبیّات غرب ، به مسائل ویژه ی زنان قلمروادبیّات داستانی بپردازد.
در یکی دو مقاله جنبه های تاریخی و نیز ستم نژادی و جنسیتی را برجسته می کند و در جایی دیگر ، پیوند تبعیض جنسیتی با موقعیّت طبقاتی نویسنده را مد نظر دارد . در بخش های دیگر نمونه هایی از نقد ادبی را فراهم می آوردکه از دیدگاه فمنیستی به برخی از معروف ترین و تأثیرگذارترین نوشته های زنان ، مانند بلندی های بادگیر و ربکا پرداخته اند . ویرجینیا وولف ، سیمون دوبوار ، آلیس واکر ، و مارگریت دوراس از جمله نویسندگانی هستند که آثارشان مورد بررسی قرارگرفته است . “
متن مذکور در معرّفی کتاب ” زن و ادبیّات ” ( سلسله پژوهش هایی نظری درباره ی مسائل زنان ) ، در پشت جلد کتاب درج شده است . چاپ نخست این کتاب در زمستان ۱۳۸۲ ش، با گزینش و ترجمه ی : منیژه نجم عراقی ، مرسده صالح پور و نسترن موسوی ، در چهار صد و پنجاه صفحه ، از سوی نشر چشمه به علاقه مندان عرضه شده است .
برخی از عناوین کتاب ” زن و ادبیات ” عبارتند از : زن و ادبیّات داستانی ( ویرجینیا وولف ) ، در جست و جوی باغ های مادران مان ( آلیس واکر ) ، قهرمان قربانی شده و قربانی قهرمان ( زیگرید وایگل ) .
بخش سوم کتاب شامل پیوست ها می شود که دربرگیرنده ی : فرهنگ اصطلاحات و نام ها ، واژه نامه ی سه زبانه ، فهرست منابع و مآخذ و منبع شناسی زن و ادبیآت می شود.
این کتاب با ترجمه ای روان و آراسته از نظر ویرایشی ، می تواند نیاز علاقمندان به این مباحث را تأمین نماید .
دسته: